Kenapa Murid-murid Selalu Kata Matematik Membosankan?

Kenapa murid-murid selalu kata Matematik membosankan?
Matematik sekadar kira-kira jak pun.
Jawapan ada depan mata dah kalau diberi latihan.
Cuma harus tahu prosedur apa nak buat jak.




Kalau kita bandingkan Matematik dengan Bahasa Melayu.
Latihan Matematik arahannya "Selesaikan ...... " . Buat langkah yang betul, dapat la jawapan. kalau Bahasa Melayu arahannya "Bina ayat... ". Payah nak pikiaq. Aku dulu, latihan buat ayat la paling aku lemah. Aku suka lagi buat latihan Matematik. (Sembang lebih.. hahaha.. padahal sama jak pemalasnye.. ). 

Tapi kan, kalau kita lihat balik, ia bergantung pada  minat seseorang. Dalam sesebuah kelas yang cikgu ajar tu, mungkin dalam lingkungan 30 hingga 40 orang murid, semua tu mempunyai minat yang berlainan. Murid yang suka Matematik, memang bagi perhatian penuh la ketika cikgu Matematik masuk. Yang tak minat ni la golongan yang bahaya. Depa mesti akan buat perangai dalam kelas. Contohnya, berjalan, buat bising, ganggu kawan ataupun baling benda kat kawan. kalau ada yang bosan tu, tapi depa tidoq yang tu baguih. Sebab tak bagi gangguan. Dia tak mau belajar, tak pa. Ikut suka hang la. Ada macam-macam lagi. You name it... Semua rakyat Malaysia yang ada ni, aku percaya semua melalui zaman persekolahan kan. Memang itu situasi dia. Dari zaman nenek moyang kita dulu sampai sekarang ni tak pernah berubah. Itu la orang kata; dah memang lumrah kanak-kanak macam gitu. 

Tapi masalah matematik membosankan ni, nak selesaikan macam mana? Tapi aku bukan la nak cerita kat sini macam mana cikgu nak ajar Matematik cara yang seronok supaya budak-budak minat. Aku saja nak luahkan apa yang terkandung dalam kepala aku ni. Ini buat renungan kita bersama. 

Ulasan